Fagpersoner skal hjælpe skilsmissebørn
feb
2
Skrevet af:
Henny Nørgaard
02-02-2012 12:34
-Det kan på ingen måder passe, at det skal være skolens opgave at tage sig specielt af skilsmissebørn. Lærerne og pædagogerne har mere end rigeligt at se til i forvejen. Det vigtigste er vel, at de lærer børnene at læse og regne.
Alt det andet må forældrene tage sig af. Desuden er der s.. så mange skilsmissebørn efterhånden, så det skal vel ikke være noget særligt.
Kom nu videre, Nørgaard. Stop med alt det pylder….
Jamen, det sagde han virkelig, den herre, jeg talte med. Og vi skriver altså februar 2012! Og jeg er lodret uenig. For det er lige præcist det, vi skal. Skolen er om ikke et spejl af samfundet, så dog en del af samfundet. Derfor skal vi selvfølgelig også hjælpe skilsmissebørnene i skolen og institutionen. Og den herres argument med, at der s.. er så mange skilsmissebørn, og at de derfor ikke skulle behøve støtte, holder ikke en meter.
Uanset hvor mange skilsmissebørn, der måtte være i en klasse, står hvert barn altså i sine egne sko. At der er mange skilsmissebørn gør jo ikke automatisk situationen lettere for det enkelte barn. Hvis barnet overlades til sig selv og overses, bliver børnenes skilsmissesorg til den oversete sorg. Og det må ikke ske.
Her er det, at vore ansvarlige og dygtige pædagoger og lærere har en en stor og vigtig opgave.
De er nogle af de vigtige pejlemærker og omsorgspersoner for barnet.
Og jeg må straks tilføje, at mange gør det glimrende.
I en svær tid- og den kan vare længe- er skolen og daginstitutionen ofte et fast holdepunkt. Her er alt, som det plejer at være, og barnet knytter sig til de voksne, det er sammen med til dagligt.
Det er her, barnet tilbringer en stor del af sin hverdag. Hver dag. Det er derfor naturligt, at det også er de voksne her, der er med til at hjælpe barnet videre.
Og mon ikke det ville være lettere for føromtalte herre at forstå vigtigheden heraf, hvis han havde givet sig tid til at høre min fortsættelse om, at en del skilsmissebørn ud over mulig tristhed, ensomhed og senere tilknytningsproblemer, også kan have ganske svært ved at koncentrere sig om undervisningen og senere lettere springer fra uddannelser?
Både vreden og ked af det heden kan som bekendt sidde i fødderne. Man kan eksempelvis få lyst til eller brug for at sparke på noget eller til nogen. Eller følelserne kan sidde i hjertet, så man bliver mest stille og ikke har lyst til at række hånden op. Eller tankerne kan befinde sig et helt andet sted. Og så er det vel begrænset ,hvor meget matematik, der glider ned.
Barnets totale trivsel er vigtig. Barnet er ikke bare en robot, der skal passes eller fodres med staveord. Men hvordan klæde lærerne og pædagogerne endnu bedre på til denne væsentlige og nødvendige opgave?
Det har jeg et bud på:
Sammen med min medforfatter og blogger her på delebarn.dk Lotte Kappelskov har jeg udviklet kursusforløb målrettet fagpersoner som lærere, pædagoger, trivselspersoner, sundhedsplejersker, familieterapeuter, socialrådgivere. På kurset, som varer fire dage, får fagpersonerne indsigt i skilsmissebørnenes særlige vilkår og oversete sorg samt redskaber og arbejdsmetoder til at arbejde med børnene og afholde samtalegrupper. Der udstedes naturligvis kursudbevis.
Det første kursusforløb skydes i gang i februar.
Du kan se hele kursusbrochuren på min hjemmeside: www.henny-n.dk
Med et stort ønske om, at skole og institution også tager godt hånd om dit barn.
Kærlig hilsen Henny
2 kommentar(er) indtil nu...
Sv: Fagpersoner skal hjælpe skilsmissebørn
hvor kunne det være fedt hvis det var en reel mulighed at komme på sådan et kursus og efterfølgende kunne oprette grupper, tale meget med de enkelte børn, hjælpe dem med at bearbejde en skilsmisse. Jeg er lærer, og står iden situation hor jeg har mange af de børn. Jeg kan sagtens se behovet, men kan også se behovet hos de 21 andre jeg har samtidigt, kan godt se behovet for de lærer noget fagligt, at de lærer de sociale spilleregler så de kan indgå som en del af fællesskabet, at de lærer om ernæring og motion så de får et sundt liv. Hvornår-hvordan og på bekostning af hvad skal jeg så lave "skilsmissse"grupper? skal eleverne blive på skolen længere end de gør idag, eller skal der aflyses noget andet. skal ikke skilsmisse børn tilbydes noget andet eller skal ressourcerne kun tildeles de få? eller ?? ideen er god,der er et behov, men hvordan får vi det omsat til praksis? jeg er åben for gode forslag...
Af kimx1926,
02-02-2012 17:59
|
Sv: Fagpersoner skal hjælpe skilsmissebørn
Jeg har selv tidligere arbejdet som lærer i mange år og forstår til fulde dine spørgsmål. Det er præcist de samme spørgsmål, man stillede, da man i sin tid fik øje for, at børn, der havde mistet en forælder eller søskende havde behov for hjælp. Det behov så også Jes Dige fra Kræftens Bekæmpelse i Aalborg. Jes oplevede, at de børn, der egentligt kom for at få sjove oplevelser sammen med ham, fordi deres far eller mor var syge eller døde af kræft, i stedet havde et kæmpebehov for at tale med ham. At få mulighed for at tale om den forandrede hverdag, om den og det, de havde mistet eller stod for at miste og ikke mindst om betydningen af vedkommende og de gode oplevelser og minder. Det blev starten på de mange sorgrupper, som efterhånden har spredt sig over hele landet. Og som du helt sikkert ved, har de allerfleste skoler i dag en omsorgsplan.Rigtig mange skoler har endvidere sorggrupper for de børn, der har mistet. Og tak for det! Førhen kunne de børn overlades til sig selv og deres sorg, med mindre de var så heldige, at en voksen med hjertets dannelse gav sig tid og turde tale med dem.( dem er der gudskelov en del af) Og nu mener jeg - og du- og flere med os, at turen er kommet til skilsmissebørnene. Skilsmisse er jo også en sorg. Sommetider en overset sorg. Så selvfølgelig skal vi tage os af skilsmissbørnene. Flere skoler har allerede etableret samtalegrupper for de børn ,og jeg er ikke i tvivl om, at flere vil følge efter. Jeg har selv haft og har flere sorg-og skilsmissegrupper. Både som lærer og psykoterapeut, og mange børn og forældre fortæller mig, hvor stor en støtte, det har været. Som en af dem udtrykte det: - her kan jeg komme og få lettet mit hjerte. Det gør, at jeg bedre kan leve mit liv. Grupperne kan eksempelvis mødes et par timer hveranden uge med en eller to voksne, som har særlig lyst til, interesse for og kompetencer til dette arbejde. Her kan de sammen med ligesindede få talt om deres liv før, under og efter skilsmissen. Om svære ting, men bestemt også om det, der er godt, og hvad, det hjælper dem at gøre. Ikke alle skilsmissebørn på en skole kan naturligvis mødes i samme gruppe, men deles op efter alder i forløb. De voksne får tildelt timer af en ansvarlig skoleleder, som ved, at børn ikke er små robotter, som kan koncentrere sig og lære, hvis de har hovedet fyldt af alt muligt andet, eksempelvis skilsmisse. Og så mange timer drejer det sig jo ikke om. Under alle omstændigheder er det en ualmindelig god investering, som både børn, deres forældre og dermedvi sidste ende skolen, vil bifalde. Alt det og meget, meget mere får du at vide på vores kursus. Så fyr op under din skoleledelse. Kom glad på kursus og få særlige kompetencer til at oprette og afholde samtalegrupper for skilsmissebørnene. Tak for din kommentar og kærlig hilsen fra Henny
Af Henny Nørgaard,
02-02-2012 20:45
|