Opret ny profil (Gratis)  -  Log ind

Forældreansvarsloven Kærligt talt

Boganmeldelse

Forældreansvarsloven af 2007 bliver sat under kærlig/ærlig lup i denne bog.  27 eksperter/fagfolk/politikere har bidraget til bogen, der iblandt vores egen Børnesagkyndig Hanne Søndergaard Jensen. Hanne skriver i sit kapitel om "Den faste base og samværsordning" og her fortæller Hanne om vigtigheden af at en samværsordning kan/skal ændres over tid. Børn i forskellige aldre kræver forskellige ordninger.

Bogen vender og drejer, taler for og imod, er faktuel og kommer med eksempler i fortolkningen af forældreansvarsloven. Bogen tager udgangspunkt i barnet og barnets tarv - Det kan jeg rigtig godt lide. Tidligere formand for Børneråddet Professor Per Schultz Jørgensen skriver om Børneperspektivet, hvordan ser verden ud set med barnets øjne. Det handler om at forstå tingene i børnehøjde og handle i voksenhøjde. Den røde tråd er forældrenes evne til samarbejde, på trods af den måske følelsesmæssige svære situation de selv befinder sig i.

"Forældreansvarsloven Kærligt talt",  af Mette Bergmann er en rigtig god bog til personer, der står i den svære situation, lige midt i eller lige efter en skilsmisse. Der er mange gode råd og oplysninger, som kan være svære at finde et sted samlet.
Fordi disse eksperter er udvalgt fra "alle sider af bordet" - Dvs både fra Statsforvaltning, Forskningen, Juristerne, De personligt involverede, Børnepsykologerne, Håndhæverne og Politikerne får man et 360 graders syn for sagen - Og det er jo nemmest at danne sig sin egen mening om tingene, hvis man føler sagen er blevet godt belyst !

Forældreansvarsloven er afskrevet i den sidste del af bogen. Nyttig og oplysende læsning.

Forældreansvarsloven af 2007 er under revidering i øjeblikket. Når man læser denne bog kan man godt forstå hvorfor. Desværre tror jeg ikke at en ændring af loven kommer til at gøre den helt store forskel for børnene - Forældre vil blive ved med at strides og børnene vil, som altid, stå lige i midten og ikke vide hvilken hånd de skal holde fast i og hvilken de skal slippe - De vil som de loyale børn de er, bare gerne have både deres mor og deres far.

Du kan læse mere om bogen eller købe den HER

Anmeldt af adm. direktør Helle Laursen Petersen, delebarn.dk - marts 2012

delebarn.dk - Barnet i focus