Opret ny profil (Gratis)  -  Log ind  

 Når børn ville ønske, det kunne være anderledes








 
Anna Prip Brandt - sorggrupperne.dk - coach - Blogger på delebarn.dk

 

ecigaret, e-cigaret ecig, elektronisk cigaret,

Når børn ville ønske, det kunne være anderledes

Alle kender et skilsmissebarn. Faktisk viser den seneste statistik, at hvert tredje barn bliver skilsmisseramt. Dvs at samtlige skoler over hele Danmark har elever, som på den ene eller den anden måde er berørt af skilsmissens temaer. Nogle skoler, og endda særlige klasser, oplever det mere komprimeret end andre. Jeg har mødt en klasse, hvor 2 ud af 24 børn boede med begge forældre, resten af klassens børn havde alle forældre, der var skilt. Det hører efterhånden til sjældenhederne at have en klasse, som slet ikke er berørt af skilsmisse. I Danmark har 350.000 børn en mor og en far, der er gået fra hinanden. Hvad er det for nogle særlige udfordringer sådanne børn står overfor, og hvordan kan man som lærer bedst hjælpe dem?

Der er ingen tvivl om, at lærerne har en vigtig rolle ifh skilsmissebørn. Når hele familien er i færd med at blive omformet, så kan skolen være en fast støtte, hvor de på en måde kan opleve, at tingene forbliver uforandret. Forud for en skilsmisse har der måske været både konflikter og uro i hjemmet, andre gange kommer skilsmissen som en kæmpe overraskelse for børnene. Forhåbentlig kommer der med tiden to gladere og mere velfungerende forældre ud af skilsmissen, men det er ikke altid, at børnene mærker dette de første par år efter.

Men uanset hvad så er skilsmissen en voksen beslutning, som børnene på ingen måde hverken ønsker eller kan gøre noget ved. Alt efter hvilken alder og forståelse børnene har for situationen, så vil de oftest opleve dyb frustration og magtesløshed ifh til de omskiftelige omstændigheder i hjemmet. Måske er de endda nødt til at flytte, fordi ingen af forældrene har råd til at blive boende i det tidligere fælles hjem. Dermed bliver børnene udsat for additionelle stressorer.

Citat fra dreng 6 år :
” Jeg savner, at far ikke er sammen med os derhjemme, som det plejer at være”

Den første smerte for børnene går ofte på selve bruddet. Altså selve skilsmissen og de fysiske omvæltninger, som de er nødsaget til at forholde sig til, uanset om de kan rumme det eller ej. Samtidig kan de være enormt optaget af, hvordan forældrene har det emotionelt med skilsmissen?  Desuden skal de også begynde at forholde sig til deres egen personlige smerte over, at livet aldrig nogensinde bliver det samme igen.

Citat fra dreng 14 år :
”Jeg er mest ked af, at de ikke kan finde ud af bo sammen mere”.

Sorgen over at barnets liv er ufrivilligt forandret kan være svært for forældrene at rumme, for det er jo netop dem, som har forårsaget denne forandring. Derfor er det vigtigt, at man som lærer kan træde til, så barnet kan dele disse svære følelser med andre voksne end mor og far uden hensyn og loyalitetskonflikt. Vigtigst af alt er tilliden mellem barn og lærer til, at informationen ikke vil blive brugt ifh til forældrene. Vær tydelig overfor barnet, hvis du er nødt til at konfrontere forældrene med noget af det, som barnet fortæller. Således bevares tilliden mellem dig og barnet. Ellers bør en efterfølgende forældresamtale primært baseres på egne iagttagelser af barnets trivsel.

 Citat fra pige 9 år :
” ...Men selvom min lærer spørger mig, så kan jeg jo stadig ikke være heeelt ærlig med, hvordan jeg har det. For jeg ved ikke, om hun fortæller det videre til min mor eller far”

Nogle skilsmisser rummer et højt konfliktniveau og måske dertil følgende total forandring, hvor den ene forælder fuldstændig trækker sig fra børnene. 13% af alle skilsmisse børn har ingen kontakt med den anden forælder, og det medfører et øget pres på andre voksne om at være kontinuerlige og stabile voksne for disse børn. I nogle tilfælde kan mandlige lærere måske blive tillagt en særlig betydning for børn uden fædre i hjemmet. Andre gange kan denne manglende kontakt skyldes mere komplekse omstændigheder, hvor Statsforvaltningen har været inde over beslutningen. I disse tilfælde skal man som lærer være opmærksom på, om barnet kan have særlige behov og hensyn, der skal tages for ikke at blive direkte udviklingstruet af omvæltningerne i familien.

3 gode råd til læreren:

  1. Lad barnet fortælle sin skilsmisse-historie på flere måder i skolen.
  2. Vær opmærksom på at forskellige børn kan have forskellige sorgreaktioner.
  3. Lyt med nærvær og skab et tillidsfuldt rum med barnet.

Skrevet af Anna Prip

Få mere at vide om børn i sorg ved at sende en mail til:

Anna Prip , vartov@sorggrupperne.dk 

Sorgterapeut, pædagog, coach, mindfulnessinstruktør, kursus- og foredragsholder samt supervisor for fagpersonale.

Læs mere på: www.sorggrupperne.dk



Copyright 2009 - 2015 @ delebarn.dk ApS   -   FAQ  -   Besøg os på Facebook